Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy ADAS (Advanced
Driver Assistance Systems) zwiększają bezpieczeństwo kierującego,
pasażerów, mogą ułatwiać m.in parkowanie. Jesteś kierowcą z długim
stażem? Nawet takim osobom zdarza się popełnić błędy kieując
pojazdem, także w czasie wykonywania różnych manewrów. System ADAS
ostrzega o tym, np. co się dzieje w tzw. martwym polu, którego nie
obejmują lusterka. Informuje, że pojazd zaczyna zbaczać z pasa ruchu.
Zmienia światła z drogowych na krótkie, kiedy wymaga tego sytuacja. Gdy
jedziesz autostradą, samodzielnie utrzymuje ustaloną przez ciebie
prędkość pojazdu. Jeśli system ma działać sprawnie, niezbędna jest
kalibracja ADAS.
Kalibracja kamer i radarów
Kamery często umieszczane są na przedniej szybie i w
okolicy lusterka wstecznego, co zapewnia optymalne pole widzenia, podobne
do tego, które ma kierowca. Niektóre pojazdy wyposażone są również w
dodatkowe kamery boczne i tylne, które dają razem kompleksowy obraz
otoczenia pojazdu. Zbierany z nich obraz analizowany jest przez
zaawansowane algorytmy w celu identyfikacji i klasyfikacji obiektów,
takich jak inne pojazdy, piesi, rowerzyści, znaki drogowe i linie poziome.
Z ich odczytów korzystają m.in. asystent pasa ruchu, czy adaptacyjne
światła drogowe.
Radary natomiast wykorzystują fale radiowe do wykrywania obiektów i mierzenia ich prędkości oraz odległości od pojazdu. Są niezwykle skuteczne w utrzymywaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu dzięki adaptacyjnemu tempomatowi, który automatycznie dostosowuje się do poprzedzającego pojazdu, utrzymując zadaną odległość. Jeśli poprzedzający samochód zwalnia lub przyspiesza, nasz pojazd robi to samo. Są one bardziej odporne na złe warunki atmosferyczne niż kamery, co czyni je nieocenionymi w utrzymaniu działania ADAS w zróżnicowanych warunkach. Ich obecność jest ponadto kluczowa w systemach ostrzegania przed kolizją z przodu.
Radary natomiast wykorzystują fale radiowe do wykrywania obiektów i mierzenia ich prędkości oraz odległości od pojazdu. Są niezwykle skuteczne w utrzymywaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu dzięki adaptacyjnemu tempomatowi, który automatycznie dostosowuje się do poprzedzającego pojazdu, utrzymując zadaną odległość. Jeśli poprzedzający samochód zwalnia lub przyspiesza, nasz pojazd robi to samo. Są one bardziej odporne na złe warunki atmosferyczne niż kamery, co czyni je nieocenionymi w utrzymaniu działania ADAS w zróżnicowanych warunkach. Ich obecność jest ponadto kluczowa w systemach ostrzegania przed kolizją z przodu.
W jakich przypadkach należy przeprowadzić kalibrację kamer i radarów?
Istnieje kilka sytuacji, w których przeprowadzenie kalibracji jest szczególnie ważne:
- po wypadku lub kolizji – nawet jeśli uszkodzenia pojazdu wydają się niewielkie, mogły one wpłynąć negatywnie na ustawienie lub funkcjonowanie sensorów
- po naprawach mechanicznych lub blacharskich – naprawy związane ze zderzakami, czy elementami karoserii mogą zaburzyć prawidłową orientację i działanie systemu
- po wymianie szyby przedniej – to właśnie w niej często umieszcza się kamery. Ponowna kalibracja jest w takim przypadku niezbędna
- w przypadku wystąpienia błędów systemowych lub ostrzeżeń – jeśli system ADAS zaczyna niespodziewanie wysyłać fałszywe alerty lub nie reaguje prawidłowo, należy dokładnie sprawdzić działanie sterownika i poszczególnych kamer oraz radarów,